دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تفاوت رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال

تقریباً همه متخصصان و اهل دنیای سخت‎افزار و کامپیوتر هارد دیسک‎های شرکت وسترن دیجیتال را می‎شناسند که از سال 2015 با رنگ‎بندی متفاوتی در بازار عرضه می‎شوند. در زمینه رنگ بندی هارد مهمترین سوال این است که تفاوت رنگ بندی هارد های وسترن دیجیتال چیست و هر کدام چه کاربردی دارند.

اگرچه این روزها دنیای سخت‎افزار با روی باز درایوهای ذخیره سازی حالت جامد را پذیرفته و با افزودن درگاه‎های ارتباطی مانند M.2 و PCIe 5، این درایوها به حداکثر سرعت‎های خود رسیده‎اند، اما حقیقت آن است که همچنان استفاده از هارددیسک‎ها به عنوان منابع اصلی ذخیره‎سازی اطلاعات در کامپیوترهای شخصی و سرورها، بهترین تصمیم است.

اگر برای خرید هارد دیسک سری به بازار بزنید یا خروجی لیست قیمت سایت‎های آنلاین خرید را بررسی کنید، با انبوهی از هارد دیسک‎ها از برندهای مختلف روبرو می‎شوید که هر کدام قیمت، مشخصات و کاربرد خاص خود را دارند.

اکثر شرکت‎ها در این زمینه اسامی تجاری را برای ایجاد تمایز در شناسایی محصولات خود استفاده می‎کنند ولی شرکت وسترن دیجیتال که از بزرگترین تولیدکنندگان درایوهای ذخیره‎سازی در دنیاست، رویه استفاده از رنگ‎ها را در هارد دیسک های خود به کار گرفته است. مدل های مختلف هارد وسترن دیجیتال در طیف رنگی جای می‌گیرند که هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند. در واقع با دانستن رنگ بندی انواع هارد های wd می‌توان بهترین انتخاب را برای هر کاربردی داشت و در بسیاری مواقع هزینه‌ها را نیز به خوبی مدیریت کرد.

رنگ بندی هارد دیسک‌های شرکت وسترن دیجیتال

قبل از هر توضیحی باید به این نکته اشاره کنیم که شرکت وسترن دیجیتال (Western Digital) در حال حاضر هارد دیسک‎های خود را تحت شش رنگ شامل آبی، سبز، مشکی، قرمز، بنفش و طلایی عرضه می‎کنند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که انواع رنگ بندی هارد دیسک های WD به چه قابلیت‌ها و ویژگی‌‎هایی اشاره داشته و به طور کلی معنی رنگ های مختلف هارد WD چیست؟

کاربردهای عمومی رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال

علت رنگ بندی هارد های وسترن دیجیتال

به زبان ساده می‌توان گفت شرکت وسترن دیجیتال اولین شرکتی است که برای انتخاب آسان کاربران یک راهنمای خرید بصری و بسیار عمومی را مد نظر قرار داده است. در واقع علت رنگ بندی هاردهای شرکت وسترن دیجیتال آن است که کاربران تنها با یک نگاه بتوانند هارد مد نظر خود را شناسایی و انتخاب کنند. در واقع معنی رنگ های مختلف هارد wd به عبارت ساده، کلاس کاری آنهاست.

با این وجود اگر می‎خواهید در مورد هر کلاس کاری یا به قولی با نوع و کاربرد رنگ های هارد وسترن بیشتر آشنا شوید، توضیحات زیر می‎تواند بسیار مفید باشد.

هارد دیسک آبی وسترن دیجیتال - کاربرد رنگ های هارد وسترن

هارد دیسک وسترن دیجیتال آبی یا WD Blue

این گروه از انواع رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال را باید به اختصار، دسته هارد دیسک‎های عمومی وسترن دیجیتال برای امور همه منظوره نامید. هارد دیسک آبی وسترن دیجیتال گزینه‎ای مناسب برای انجام کلیه امور پایه و سطح متوسط است که می‎توانند انتخابی معقول برای کاربرانی معمولی دنیای کامپیوتر در میان انواع هارد های WD باشند.

مزایا: به صورت پایه کاربران خانگی که قیمت پایین و کارایی مناسب را تا سرعت 7200 دور در دقیقه بخواهند می‎توانند هارد دیسک آبی WD را انتخاب کنند.

معایب: هارد دیسک آبی وسترن نویز نسبتاً محسوسی در مقایسه با هارد دیسک‎های سبز تولید می‎کند و می‎توان گفت که رده کارایی آنها از سری مشکی نیز پایین‎تر است.

هارد دیسک های سبز وسترن دیجیتال - رنگ بندی هارد های وسترن دیجیتال

هارد دیسک وسترن دیجیتال سبز یا WD Green

به بیان ساده باید گفت، هارد دیسک‎های سبز وسترن دیجیتال، همان سری آبی هستند با این تفاوت که عملکرد آنها کمی پایین‎تر از سری آبی‎‌ است. معنای رنگ سبز در رنگ بندی هارد های وسترن دیجیتال، اشاره به ارزان ترین هارد دیسک های تولیدی شرکت است که می‎‌تواند برای تشکیل ساختار با ظرفیت زیاد نیز مورد توجه قرار گیرد.

به دلیل تولید نویز پایین در هنگام کار، این هارد دیسک‎ها بهترین گزینه برای مصارف خانگی و مصارف دانلود از اینترنت هستند. وسترن دیجیتال دیگر سرعت چرخش هارد دیسک های وسترن گرین را به طور رسمی اعلام نمی کند و در عوض به ذکر عبارت IntelliPower بسنده می کند.

ذکر IntelliPower به این معنا است که سرعت چرخش  می تواند بسته به سری ساخت متفاوت باشد اما روی هم رفته کارایی آنها از طریق اعمال الگوریتم های هوشمند نزدیک به هم خواهد بود. به بیانی دیگر وسترن گرین خریداری شده می تواند  بسته به سری ساخت و شناسه محصول دارای سرعت چرخش 5400 یا 7200 دور در دقیقه باشد.

در این حالت طبیعی است سرعت پایین‎تر، عملکرد کُندتر ولی طول عمر بیشتر را نتیجه خواهد داد و سرعت بالاتر، عکس آن. به همین دلیل در میان رنگ بندی انواع هارد های WD استفاده از این سری برای لپ‎تاپ‎ها چندان توصیه نمی‎شود.

در نظر داشته باشید که این روزها رنگ بندی هارد دیسک سبز وسترن دیگر در بازار به صورت معمول یافت نشده و شرکت سازنده ترجیح می‎دهد تنها SSDهای با رنگ‎بندی سبز را برای امور عمومی و کاربران خانگی عرضه کند.

مزایا: تولید گرمای پایین در هنگام کار، مصرف انرژی بسیار کم و ظرفیت‎های بالا همراه با قیمت مناسب

معایب: عملکرد نه چندان هیجان‎انگیز، زمان تأخیر زیاد و طول عمر مفید متوسط

هارد دیسک های مشکی وسترن دیجیتال - رنگ بندی های هارد دیسک WD

هارد دیسک وسترن دیجیتال مشکی یا WD Black

اگر از جمله کاربران حرفه‎ای هستید شاید از بین رنگ بندی های هارد دیسک WD یک انتخاب بسیار خوب برای هارد دیسک سیستم شما سری هارد دیسک مشکی وسترن دیجیتال باشد. این هارد دیسک‎ها عموماً گزینه‌‎ای ایده‎آل برای گیمینگ، محتوای چندرسانه‎ای و تولید محتوا در میان انواع هارد های WD خواهد بود.

به صورت کلی افرادی که از سیستم خود برای رندرینگ، ویرایش عکس یا ویدئو و همچنین گیمینگ (با کنسول یا PC) استفاده کرده و قصد رسیدن به بالاترین کارایی را دارند بهتر است سری مشکی وسترن دیجیتال را از بین دیگر رنگ بندی های هارد دیسک انتخاب کنند.

طبیعی است که رسیدن به بالاترین استانداردها نیازمند استفاده از بهترین فناوری و قطعات خواهد بود. به همین دلیل هارد دیسک مشکی وسترن جزء گران‌قیمت‎ترین هارد دیسک‎های موجود در بازار هستند.

مزایا: سرعت و کارایی سطح بالا، پردازنده دوگانه در سری Caviar Black، حافظه کش بالا

معایب: قیمت بالا

هارد دیسک های قرمز وسترن دیجیتال - رنگ بندی هارد WD

هارد دیسک وسترن دیجیتال قرمز یا WD Red

سری قرمز هارد دیسک های وسترن دیجیتال در بین رنگ بندی هارد WD به صورت عمومی درایوهای NAS هستند و برای امور ذخیره‎‌سازی تحت شبکه بهینه مانند محصولات Synology بهینه شده‌اند. این درایوها توسط وسترن دیجیتال طوری طراحی شده‎اند که بتوان به صورت 24 ساعته طی 7 روز هفته، آماده به کار بوده و عملیات خواندن و نوشتن مداوم روی آنها انجام شود. پیکربندی درایوهای وسترن دیجیتال قرمز معمولاً به صورت 1 تا 5 میسر است و از آنها برای دستگاه‎های NAS مقیاس کوچک و متوسط استفاده می‎شود که مربوط به ذخیره‎سازی اطلاعات در امور اداری و تجاری متوسط هستند.

از حیث کارایی، عملکرد هارد دیسک‎های قرمز وسترن دیجیتال در حد سری سبز است؛ مصرف انرژی این کارت‎ها بسیار پایین بوده و نویز تولیدی نیز کم است که آنها را به گزینه‎ای بسیار مناسب برای کار مداوم تبدیل می‎کند. در نظر داشته باشید که سری قرمز وسترن دیجیتال از فناوری NASware نیز پشتیبانی کرده که آنها را به گزینه‎ای بسیار مناسب برای سازگاری همزمان با NAS و RAID تبدیل می‎کند. این درایوها گزینه‎ای بسیار مناسب برای دستگاه‎های Synology NAS Backup نیز خواهند بود. البته شرکت وسترن سری Red Pro را نیز در لیست محصولات خود در بازار دارد که تفاوت آنها با سری Red، سرعت و حافظه کش بیشتر برای امور حرفه‎ای ذخیره‎سازی است. در میان انواع هارد های wd ، هاردهای قرمز وسترن دیجیتال جزء تخصصی‌ترین موارد بوده و در بسیاری مواقع به صورت پکیجی و بسته چند عددی نیز عرضه می‌شوند.

مزایا: قیمت مناسب، امنیت و سازگاری بالا، نویز و مصرف انرژی پایین

معایب: عملکرد دسترسی تصادفی نه چندان بالا

رنگ بندی هارد دیسک های بنفش وسترن دیجیتال

هارد دیسک وسترن دیجیتال بنفش یا WD Purple

رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال بنفش یک گزینه تخصصی برای امور نظارت و مانیتورینگ است. این درایوها مانند سری قرمز قابلیت ذخیره اطلاعات به صورت 24/7 را دارند و می‎توان از آنها در سیستم‎های DVR و NVR به صورت کارآمد استفاده کرد. در نظر داشته باشید که درایوهای بنفش وسترن دیجیتال به دلیل وجود قابلیت‎هایی مانند پشتیبانی از فناوری‎های ذخیره‎سازی مختلف سازگار با دوربین‎های مدار بسته، چشم‌پوشی از خطاهای CRC و دمای کار پایین، می‎توانند با طول عمر بالا مورد استفاده قرار گیرند.

این درایوها نیز در دو نوع Purple و Purple NV عرضه می‎شوند که نوع اول تا 32 دوربین و نوع دوم تا 64 دوربین مدار بسته را برای نوشتن همزمان اطلاعات پشتیبانی نموده و مناسب سیستم‎های مدار بسته تحت شبکه هستند.

مزایا: قیمت مناسب، سازگاری با دستگاه‎های مختلف، ظرفیت‌‎های بالا

رنگ بندی هارد دیسک های طلایی وسترن دیجیتال

هارد دیسک وسترن دیجیتال طلایی یا WD Gold

این درایوها را باید در یک کلام، هارد دیسک‎های حرفه‎ای و پرچمدار وسترن دیجیتال در میان تمام رنگ‌بندی‌های هارد دیسک وسترن دیجیتال نامید. رنگ طلایی در رنگ بندی هارد وسترن در واقع  می‌‎تواند اشاره به مدل پیشرفته و حرفه‌ای سری قرمز باشد که برای استفاده در مراکز داده، ذخیره‎سازی ابری و سیستم‎های پردازش پیشرفته مانند ابرکامپیوترها یا غیره ارتقا داده شده‎اند.

جالب است بدانید که شرکت سازنده مدعی شده که هارد دیسک‎های طلایی وسترن دیجیتال می‎توانند عملیات خواندن و نوشتن 550 ترابایت داده را در طول سال ساعت انجام داده و به مدت زمان میانگین 2 میلیون ساعت بدون خرابی یا از دست رفتن اطلاعات، کار کنند. استفاده از دو پردازنده، حافظه کش بالا و کنترل دقیق عملیات نوشتن و خواندن، درایوهای طلایی وسترن را به گزینه بسیار مناسبی برای پیکربندی RAID در میان انواع هارد های WD تبدیل می‎کند.

رنگ بندی هارد دیسک های سری طلایی وسترن دیجیتال همچنین به فناوری‎های متعددی مانند StableTrac، سنسورها شوک چند محوره و فناوری Dynamic Fly Height مجهزند که به آنها کمک می‎کنند پایداری بسیار بالایی در برابر حوادث فیزیکی و الکتریکی داشته و خیال طراحان مراکز داده را از بابت عملکرد همیشگی و قابل اطمینان آنها راحت کنند.

رنگ بندی هارد دیسک‎های طلایی وسترن دیجیتال گران‎قیمت‎ترین درایوهای تولید WD هستند که مانند سری مشکی، با وارانتی 5 ساله عرضه می‎شوند. این هارد دیسک ها در صورت استفاده در سرورها عالی عمل خواهند کرد زیرا برای همین ساخته شده اند. البته استفاده از سری طلای WD برای VMS و میزبانی وب نیز توصیه می‌شود.

تفاوت رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال

جمع‎‌بندی

شرکت وسترن دیجیتال تلاش کرده تا با شش دسته رنگ بندی هارد دیسک، طیف کاملی برای انتخاب بهترین محصولات را در اختیار کاربرانش قرار دهد. فارغ از کیفیت و مقایسه با دیگر رقبا، اگر بخواهیم به صورت خلاصه، مجموعه توضیحات فوق در مورد هر سری از هارد دیسک‎های وسترن دیجیتال را عنوان کنیم می‎توان عملکرد و ویژگی‎های انواع رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال را به صورت زیر بیان کرد:

انواع رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال طلایی: مناسب کاربردهای خاص – ماندگاری و سرعت بالا
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال بنفش: مناسب سیستم‎های نظارتی و 24/7 – ظرفیت بالا
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال قرمز: مناسب سیستم‎های شبکه و NAS
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال مشکی: مناسب کاربران حرفه‎‌ای – سرعت و کیفیت بسیار بالا
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال سبز: مناسب آرشیو – قیمت مناسب و سرعت متغیر
  • رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال آبی: مناسب کاربران خانگی و اداری – متعادل و قیمت مناسب

سوالات پرتکرار

برای کامپیوتر شخصی هارد بلو بخریم یا هارد بلک؟

اگر از جمله گیمرهای حرفه‌ای یا طراحان پروژه‌های رده بالای عمرانی، معماری و دیگر امور مورد نیاز به رندرینگ سطح بالا هستید پیشنهاد ما خرید هارد وسترن دیجیتال بلک است. اما اگر برای اموری عادی قصد خرید هارد را دارید یا اینکه سرعت سیستم اولین و بالاترین درجه فاکتورهای پراهمیت در انتخاب هارد دیسک سیستم نیست، می‌توانید هارد های آبی وسترن دیجیتال را نیز کارایی قابل قبول و مناسبی برای شما خواهند داشت.

بهترین نوع هارد WD کدام است؟

در حالت عادی نمی‌توان به این سوال پاسخ مشخص و قاطعی داد. در واقع هر کاربری بنابر نیاز خود باید هارد دیسک وسترن دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کند. برای مثال علی‍‌رغم اینکه هاردهای بلک یکی از بهترین گزینه‌ها برای امور حرفه‌ای و رده بالا هستند، به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای سیستم‌های نظارتی نخواهند بود. همچنین استفاده از هاردهای طلایی برای کاربران عادی خانگی، اتلاف هزینه و منابع خواهد بود. پس همواره باید متناسب با نیاز، انتخاب را انجام داد.

Aliparvizi وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *